Sidor

Jag springer så sakta jag kan

30 november 2017

Tog ledigt en liten vecka. Pluggar dubbla kurser snart, 200%. Ligger i soffan idag, lyssnar på diskmaskinen, dricker ljummet kaffe ur My little pony-muggen. Browsar minimalisminternet, downshifting, hållbarhet, lär mig stoppa strumpor, rent teoretiskt då.

Hittade min brudklänning i garderoben nyss, jag undrade vart den hade tagit vägen efter flytten. Ja jag köpte en brudklänning en försommar när jag inte var ihop med någon, tänkte där är den ju, den ska jag ju bära, jag träffar ju rätt sen, det vet jag ju. I tre månader har vi sagt: Jag ska gifta mig med dig/Ja, och jag ska gifta mig med dig. I måndags sa han: Du är alldeles för lite min fru. Jag sa: Jag ska gifta mig med dig i sommar till exempel. Är vi förlovade nu? undrade han. Ja. Eller. Är det verkligen nu vi blir det? Har vi inte varit det hela tiden?

Tre veckor efter första dejten sa han: Jag har tänkt, varför bor vi inte ihop? Vill du flytta in hos mig? Jag sa: Jag vill vara där du är.

November. Vi håller hand på Triangeln och tittar på ringar, fula, så fula, och guldindustrin är smutsig tror jag nog. Måste man. Nej, man får som man vill. Vad ska vi med ring till? Så åbäkigt i vägen. Händerna är till för arbete och kärlek, vi börjar där. Vi börjar i händerna, sen växer vi i oss.

Man får göra lite som man vill. Man får göra så lite man vill också, inget måste man, bara andas, säga ja, säga nej, mest säga nej: Nej, tyvärr min hjärna är överhettad, jag kan inte jobba, jag förstår inte vad något betyder längre, jag råkade springa igen, som jag ju gör, ni vet, jag är så duktig, så presterande, dubbelt upp hinner jag när ni hinner hälften eller kanske inte ens ropa: Hey, vänta! Vänta på oss!

Jag sitter i soffan i rutiga byxor som ibland är utomhusbyxor och ibland pyjamasbyxor. Jag räknar mina plagg, har checklistor, 6 polotröjor, 2 svarta jeans, 20 trosor, jag lagar hål i en tröjärm, tar bort klisteretiketter på schampoflaskorna, my brain is fried, den orkar inte se alla budskap från badrumshyllan. Schh. I diskmaskinen slår vågorna av och an, av och an. 

Inga kommentarer